A l’entrada de 2023 membres del Grup d’Art i Treball de la Jonquera i del Centre Excursionista Empordanes decideixen portar a cap els treballs per aturar el deteriorament de l’ermita de Sant Joan de Mussols, aquests treballs consistiran: a refer la cantonada dreta de la façana nord-oest, que s’ha esllavissat parcialment; reparar la coberta, s’han trencat tres de les uralites que s’hi varen col.locar en les anteriors actuacions, i substituir-les per planxes; rejuntar pedres de la façana nord-oest, i col.locar en aquesta part de la façana uns cables que faran de tensors i serviran per a aturar l’esberlat de la façana.
Per dur a cap tot això cal preparar tot el material que s’ha de menester, fer un bon inventari, és imprescindible no deixar-se res, sobretot material pesant… Per això en Paco López i en Josep Rigau junten tot el que cal pujar a Sant Joan de Mussols per fer els treballs previstos. Un camió de Ciments Miquel ho portarà fins al Pla de la Teularia i ho deixarà allà, a l’intemperie, però ben protegit del temps, a punt perquè l’helicòpter faci els viatges a peu d’0bra.
El 17 de març de 2023
És el dia previst per fer els viatges amb helicòpter, res es pot improvisar: cal mirar les previsions meteorològiques, el vent pot dificultar i, fins hi tot impedir, l’enlairament.
Tot primer cal empaquetar tot el material en feixos no massa voluminosos i ben trabats, no sigui que perdem les eines… tot ja està a punt. Després d’empaquetar tot el que cal pujar cap a l’ermita. Ens dividim, un quants es queden a baix per enganxar el que s’ha de pujar amunt i un altre grup irà cap a Mussols a controlar la descàrrega. Allà cap al nord ja albirem l’helicòpter és una sensació estranya, de satisfacció, d’incredulitat… tot surt com era previst l’helicòpter s’enlaira i fa cinc viatges de material a Mussols: sorra, un dipòsit d’aigua, un palet de portland, taulons, cables, perfils, tensors etc. és impressionat amb un tres i no res ha deixat el material, on ha pogut, això sí. Pensàvem que ho deixaria tot allà on nosaltres volíem, però res va ser com ens pensàvem, una mica il.lusòriament. El pilot tenia treballs a estabilitzar l’aparell i la descàrrega era ràpida i allà on ho tenia més fàcil, el professional era ell. Un cop feta la descàrrega es va haver d’entrar tot el material, que es pogués deteriorar per les inclemencies del temps, a dins de l’ermita.
A l’últim viatge li vam carregar una pica, que hi havia a Mussols, perquè la deixés al lloc on s’havia enlairat fins a cinc vegades, o sigui que en aquest viatge l’helicòpter va anar carregat pujant i baixant, es va aprofitar eficientment aquest mitjà de transport.
Aquesta pica es va deixar al Pla de la Teularia per poder-la baixar, posteriorment, a Albanyà. En Cufi va aprofitar un viatge dels que feia a Pincaró, on duia a terme les obres de la coberta, per baixar-la.
Ja tenim tot el necessari per fer la feina, ara cal anar-hi pujant.
(les fotografies són d’en Jordi Meli)
(continuarà…)